Årsmöte på Zoom

Digitalt årsmöte – såhär går det till

 Alla handlingar till årsmötet hittar du här 
 
Vi öppnar mötet redan 17.30 så att alla i god tid ska få tekniken att fungera samt pricka av för röstlängd.
 
Tänk på!

  • Det är enklast att använda en dator med webkamera (för att synas om du vill det) och mikrofon för att kunna höras och delta. Mobil fungerar men med större skärm är det enklare att följa med i handlingar och dagordning.
  • Stäng av mikrofonen när du inte pratar.
  • Använd gärna headset – ljudet brukar bli mycket bättre då.
  • Låt alla prata färdigt under mötet. Det är svårare med mötet när man inte kan läsa av varandras kroppsspråk. Men försök att ta det lugnt och ge varandra tid att vara eftertänksamma.

Under mötet:

  • För att se alla deltagare, välj Gallery View i Zoom genom att klicka på knappen högst upp till höger.
  • I nederkant finns flera ikroner, så som chatt, mikrofon och videokamera osv. Du kommer se att medlemmarna samlas allt eftersom inloggningen pågår.
  • Du använder symbolerna för video och audio för att stänga av eller slå på bild och ljud. Stäng av ditt ljud när du inte pratar.
  • När du väl anslutit och ljud och bild fungerar, så kan du använda stunden fram till mötet börjar till att prata med andra eller sätta videon på vänt och hämta kaffet
  • När mötet startar skall alla vara på plats med videon påslagen
  • Vi kommer att visa dagordning samt handlingar 
  • Begär ordet genom funktionen ”rais your hand” (läs mer längre ned)
  • Vid röstning används funktionen används knapparna "yes / no". (läs mer längre ned)

 
Jag är inte van vid teknik, kommer jag klara detta?
Ja, Zoom är ett enkelt program, men skulle du tycka att det är svårt eller får problem kan du kontakta styrelsen för teknisk support, detta gör du genom att skriva till brfursvikskulle@gmail.com eller ringa Towe på 0701-756131.
 
Hur ansluter jag till zoom-mötet?
Om det är första gången du deltar i Zoom kan du bli ombedd att ladda ner programmet genom att spara Zoomfilen på datorn, vilket kan ta ett par minuter. Du kan behöva acceptera Zooms användningsvillkor samt tacka ja till att delta med din dators video och audio. Så se till att ha gjort klart detta i god tid innan stämman startar.
Zoom finns som app både för dator, mobil och plattor. Välj det som passar dig bäst. Använd sedan länken i kallelsen för att starta mötet.
 
Vad krävs av mig som medlem?
Du behöver ha tillgång till en dator eller laptop med internet, gärna med tillgång till webbkamera och mikrofon, men det är inget krav, då du kan lyssna och rösta utan. Zoom fungerar även i en smartphone, men rekommenderar att använda en större skärm.
 
Det kommer även kräva en del tålamod och överseende, då alla har olika förutsättningar/digitala kunskaper och detta är en ny metod som vi inte provat innan.
 
Talarlista – Hur begär jag ordet?
Du använder chatt-funktionen som du hittar när du håller pekaren längst ner i bilden. Skriv “jag begär ordet” i chatten, så skrivs du upp på talarlistan.
 
Omröstning – Hur går röstningen till?
För att rösta Ja eller Nej, klicka på ”manage participants” nere i mitten, då får du fram deltagarlistan för mötet.

Nedanför allas namn finns det symboler. Där finns en grön ikon för ”yes” och röd ikon för ”no”.
Det är dessa symboler som ska användas vid omröstningen. När du klickar på någon av ikonerna visas de efter ditt namn i deltagarlistan.
 
Chatt-funktionen
I chatten kan du ställa frågor och begära ordet under mötet. Mötespresidiet upprättar en talarlista.

Zoom-hjälp

  • https://www.youtube.com/playlist?list=PLKpRxBfeD1kEM_I1lId3N_Xl77fKDzSXe
  • https://support.zoom.us/hc/en-us

Nyhetsarkiv

Länkar

Senaste nyheter